Wyjazd na Ukrainę samochodem

whitefrost
Ukraina kusi niskimi cenami, atrakcjami i pięknymi krajobrazami. Coraz więcej Polaków interesuje się wyjazdem w celach turystycznych. W tym wpisie opisałem swoje doświadczenia z wyjazdem samochodem na Ukrainę.

Przekroczenie granicy

Przekraczałem granicę na dwóch przejściach, Hrebenne i Dołhobyczów. Pierwsze co należy sprawdzić to informacje dostarczane przez straż graniczną na portalu https://granica.gov.pl/ .

Tam co kilka godzin aktualizowane są dane o oczekiwaniu na rozpoczęcie kontroli, w praktyce oznacza to ile czasu spędzimy na granicy czekając aby wpuszczono nas za szlaban i rozpoczęto odprawę. Przed szlabanem stoi często kilkuset metrowa, a nawet kilku kilometrowa kolejka samochodów.

Wybierając przejście po stronie polskiej raczej nie ma się czego obawiać jeśli chodzi o stan nawierzchni. Jednak po stronie ukraińskiej wybór mniejszego przejścia może skutkować pokonaniem kilkudziesięciu kilometrów żółwim tempem, aby nie uszkodzić zawieszenie samochodu. Proponowałbym sprawdzić na StreetView na Google Maps jak wygląda stan dróg którymi zamierzamy dotrzeć do naszego celu.

Odprawa

Sama odprawa jest problematyczna dla osób, które przekraczają granicę po raz pierwszy. Zacznijmy od tego, że nikt nie instruuje co mamy robić, gdzie podjechać, kiedy dać paszport. Jeśli trafimy na dobry dzień to pogranicznik wyjdzie z budki i odbierze nasze paszporty, ale może być i tak, że zamknie budkę mimo to, że pas przy którym znajduje się jego okienko jest czynny i będzie oczekiwał na przyniesienie paszportu w okienku 2 pasy dalej. Należy być czujnym i podążać za innymi podróżującymi. Nie trzeba bać się opuszczania pojazdu jeśli nam tego nie zabroniono, po przejściu można się swobodnie poruszać nikt nie zwraca na to uwagi. Warto zajrzeć tam gdzie wydaje nam się, że możemy uzyskać pomoc.

Procedura wjazdu na Ukrainę z Polski

1. Dojeżdżamy do przejścia granicznego, zatrzymujemy się na końcu kolejki samochodów, jeśli jej brak podjeżdżamy pod sam szlaban, obok którego znajduje się też sygnalizacja świetlna. Uczulam, żeby nie ruszać po podniesieniu się szlabanu, a dopiero po zapaleniu się światła zielonego. Bardzo często pod szlabanem są kolce, które chowają się wolniej niż podnosi się szlaban.

2. Wjeżdżamy na pas oznaczony na telebimie podwieszonym gdzieś wysoko z napisem „UE cars”, jeśli mamy polski paszport. Tam zatrzymujemy się przed innymi samochodami, albo przed szlabanem.

3. Czekamy na strażnika, jeśli widzimy, że gdzieś się kręci. W przypadku braku obecności personelu w zasięgu wzroku polecam wysiąść z samochodu i udać się do okienka. Pogranicznik zabierze nasz paszport i dowód rejestracyjny i schowa się do swojej stróżówki.

4. Kiedy skończy kontrolę wróci do nas z paszportami i sprawdzi samochód. Kontrola jest raczej pobieżna i przy wyjeździe z Polski nie należy się obawiać niczego. Może będzie trzeba też podjechać do kolejnego szlabanu.

5. Kiedy miniemy stronę polską następnym przystankiem będzie szlaban przed stroną ukraińską. Będzie tam oczekiwał na nas ukraiński mundurowy, który wręczy nam karteczkę z ilością osób w samochodzie i numerem rejestracyjnym. Karteczkę tą będziemy dawać razem z dokumentami i zbierać kolejne pieczątki.

Po otrzymaniu karteczki szlaban zostanie podniesiony i pojedziemy dalej.

6. Tutaj bywa różnie, czasem jest pas dla UE, czasem jeden wspólny dla osobówek. Nie warto podążać za polskimi rejestracjami bo w większości są to Ukraińcy w polskich samochodach.

7. Podczas oczekiwania może odbyć się kontrola zawartości pojazdu, kolejny raz jest bardzo pobieżna, a celnik nie zagląda prawie do samochodu.

8. Po zatrzymaniu się w kolejce zazwyczaj należy wysiąść i zanieść paszporty, dowód rejestracyjny i karteczkę do budki obok naszego pasa. Nie ma co zwracać uwagi na szorstki charakter obsługi, to raczej normalne w postsowieckiej Ukrainie. Przy okienku możemy czekać na oddanie nam paszportów.

9. Podjeżdżamy do następnej stróżówki, gdzie znów dajemy komplet dokumentów, tutaj mogą też poprosić nas o zieloną kartę i upoważnienie do kierowania pojazdem, w przypadku gdy pojazd nie jest nasz.

Jeśli jedziemy pierwszy raz może zdarzyć się prośba o ksero dokumentów, które wykonamy gdzieś na przejściu, strażnik wskażę nam miejsce.

10. Kiedy otrzymamy z powrotem paszporty, zostaniemy wypuszczeni za szlaban i możemy swobodnie podjechać do kolejnego, już ostatniego. Może być tak, że ktoś będzie tam na nas czekał i jeśli nie zabrano nam już karteczki to o nią poprosi, otworzy szlaban i wypuści już na szeroką ukraińską drogę.

Procedura wjazdu do Polski z Ukrainy

1. Podjeżdżamy pod szlaban i otrzymujemy karteczkę, której nie wolno zgubić od mundurowego przy szlabanie. Na karteczce jest numer rejestracyjny i ilość osób w pojeździe.

2. Podjeżdżamy na pas dla obywateli UE, znów trzeba uważać czy właściwa budka jest otwarta, jeśli nie, podążamy za innymi niosącymi paszporty. Potem bywa różnie możemy wrócić do auta i czekać na oddanie paszportów albo zostać przy okienku, należy zapytać pogranicznika.

3. Kontrola dokumentów jest bardzo pobieżna i szybko się kończy, może będzie trzeba otworzyć bagażnik i drzwi samochodu.

4. Po ukraińskiej kontroli wjeżdżamy dalej pasem na stronę polską, gdzie znów czekamy albo na kogoś kto odbierze od nas paszporty albo udajemy się do otwartego okienka, gdzie dowiemy się co mamy robić. Znowu pobieżna kontrola.

5. Po kontroli straży granicznej zostaniemy przekazani służbie celnej, tutaj kontrola jest zdecydowanie najbardziej wnikliwa ze wszystkich. Zapewne poproszą nas o otwarcie walizek, pokazanie zawartości schowka czy torebki. Warto zwrócić uwagę, że celnik sam niczego nie dotyka, mówi tylko co mamy pokazać, co otworzyć, jak podnieść ubrania. Może zadać też kilka stresujących pytań.

6. Po odbyciu kontroli celnej otrzymamy nasze dokumenty i otworzy się szlaban, my odjedziemy dalej, przekroczymy jeszcze kilka szlabanów i wyjedziemy na polską drogę. Znów należy uważać na kolczatkę i ruszać dopiero po zapaleniu się światła zielonego na sygnalizatorze.

Dokumenty

  1. Paszport
  2. Jeśli jedziemy swoim samochodem: dowód rejestracyjny, zielona karta
  3. Jeśli jedziemy nie swoim samochodem: dowód rejestracyjny, zielona karta, upoważnienie do kierowania pojazdem potwierdzone notarialnie i przetłumaczone na język ukraiński przez tłumacza przysięgłego. Może się zdarzyć prośba o ksero tych dokumentów oraz paszportu kierującego.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *